lördag 28 maj 2011

Bröllopsdag!

För 11 år sedan gift vi oss i knivsta kyrka. Det var första gången jag såg Göran nervös. Men allt gick enligt planerna. Barnen stod vid vår sida. Douglas ansvarade för ringen. Alla barnen skötte sig exemplariskt. Festen hade vi på vårat favorit ställe Särsta värdshus.
Tyvärr så är inte Göran så bra på att komma ihåg datumet för vår dag, men jag är van. Förra året när vi firade 10 år påminde jag honom flera gånger och det var lyckat. Han tog hela familjen tillbaka till Särsta värdshus där vi åt en av de bästa middagarna vi någonsin ätit. Pluss att jag fick ett vackert armband. Så han kan om han vill.

Middagen denna kväll 2011 planerade jag efter Görans tycke och smak. Så här firade vi:
Champagne och jordgubbar till för drink. Jordgubbarna och Champagnen gillar varandra riktigt mycket.
Råraka med rom, gräddfil och rödlök. Jag steker rårakan i smör och rapsolja. Då blir den riktigt krispig. Till drack Göran en ljus lager och en liten vodkacitron. Jag fortsatte på Champagnen.
Till varmrätt grillade vi. Som tillbehör blev det en bearnaisesås. Görans favorit.
Det här receptet har jag lånat av Mat-Tina.
3 hackade charlottenlökar
3 msk vitvinsvinäger
1 tsk torkad dragon
4 st äggulor
1 msk vatten
200 g skirat smör
1 st kruka färsk dragon

Svetta på löken med kryddorna, häll på vinägern och låt det koka ihop tills ca. en msk återstår, häll i en msk vatten. Tag kastrullen från värmen och vispa ner äggulorna. Vispa i en minut. Häll i smöret i en fin stråle vispa hela tiden. eller gör som jag ta mixerstaven. När allt smör är i tillsätt den hackade dragonen. Smaksätt med salt och peppar.
Vi drack ett gott rödvin till. Passade både till gris och nöt.
Till efterrätt gjorde Ellinor vitchoklad mousse med hallonsås.
Till 5 glas
150 g vitchoklad
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl kesella 10%

Hallonsås:
150 g hallon
1/2 dl socker

Finhacka choklad och smält över vattenbad.
Vispa grädden, inte allt för hårt.
Rör ner kesella och grädden i chokladen, men rör inte för mycket.
Spritsa ner smeten i glas.
Låt stå svalt i minst 30 min.
Mixa hallonen med sockret och passera genom en finmaskig sil.
Skeda hallonsåsen över moussén och stå svalt till servering.

Kvällen blev lyckad! Jag hörde mycket mumsande genom hela middagen.

2 kommentarer:

  1. Oj Oj OJ! Vilken supermiddag! Gott och festligt så det förslår. Grattis Lotta!

    SvaraRadera
  2. Så gott! Och trevligt! Kul när barnen kan vara med och bidra med någon rätt!
    /kram och grattis

    SvaraRadera