fredag 16 september 2011

Tortano

Idag har det varit en sådan där pysslig dag för min del.
Först blev det en härlig promenad och när jag kom hem ville jag bara baka.
Jag tog fram mina Leila böcker, som jag alltid brukar göra när jag blir baksugen, och hittade hennes underbara bröd Tortano som skulle bli så gott att ha till middagen. Så det var bara att åka ner till ica för att köpa jäst och mozzarella.

Tortano är ett italienskt bröd fyllt med godsaker. Perfekt att ha till picknicken, buffén eller varför inte till en god höstsoppa.
Variera fyllningen själv, byt ut och lägg till för olika smakkombinationer. (prosciutto, oliver, mozzarella, soltorkade tomater, stekta rotfrukter och getost är några tips att fylla brödet med)

1 BRÖD

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olja från soltorkade tomater
1 msk honung
1 msk flingsalt
2 1/2 dl durumvetemjöl
4-5 dl vetemjöl special
10 soltorkade tomater

Fyllning:
250 g mozzarellaost
10 soltorkade tomater

1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, olja, honung och flingsalt.
2. Hacka de soltorkade tomaterna till brödet och häll i bunken.
3. Blanda durumvetemjöl och sedan vetemjöl lite i taget tills degen går ihop till en elastisk deg. Den ska hellst vara något kladdig.
4. Jäs degen i bunken under bakduk i 30 min.
5. Tryck ut degen till en rektangel på ordentligt mjölat bakbord. Den ska vara ca 1 cm tjock. Kavla ej, då trycks all luft ut.
6. Skiva mozzarella och soltorkade tomater och sprid ut över degen.
7. Pensla yttersta kanten me vatten och rulla  ihop den till en rulle. Forma till en krans genom att sätta ihop ändarna.
8. Sätt ugnen på 250 grader
9. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper, mjöla brödet och jäs under bakduk i 45 min- 1 timme.
10. Ställ in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda brödet i 20-25 min och låt det svalna på ett brödgaller.
Skär brödet i tårtbitar
mums
/Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar