tisdag 14 juni 2011

Mamma Lilians goda sill.

               En av burkarna kommer från min mammas barndomshem. Och en har jag köpt på loppis.


Okej, nu ska jag dela med mej av en skatt. Min mammas goda sill! Den kan vi inte vara utan varken på påsken, midsommaren eller julen. Ääää, man kan äta den året runt spelar ingen roll om det är vardag eller fest. Min brorsa Palle önskar sig alltid en burk sill i julklapp av mamma. Så god är den, och nu ska ni få receptet.

4 burkar inläggnings sill a. 210g Klippta i bitar
2 rödlökar i skivor

Lag:  1 gullök i skivor
        2 dl ättiksprit
        3 dl vatten
        3 dl strösocker

       1 msk hel vitpeppar
       1 msk hel kryddpeppar        Krossas lätt i mortel

Koka lagen med kryddorna tills sockret smälter
Låt kalna

Varva rödlök och sill i en glas burk
Häll över den kalla lagen
Låt stå kallt i några dagar innan du mumsar.

Av Mamma Lotta



1 kommentar:

  1. Ser god ut. Mammas sill, min mamma kan hon med, är nog den godaste.

    SvaraRadera