söndag 25 december 2011

Chokladpraliner

Min mormor, morfar och farfar fick chokladpraliner av mig i julklapp.
Men inte vilka chokladpraliner som hellst, utan praliner som jag gjort själv hemma.

Jag lärde mig att göra praliner på en kurs för ungefär ett år sedan i Upplands Väsby. Kurserna finns på www.iderika.com

På en hemsida ( www.mumsigt.se ) beställde jag 2 sorts formar, choklad, termometer och en bok. Sedan var det bara att köra igång.
googlebild
Formarna är av håd plast och går att använda om och om igen.

Jag gjorde dessa:

Mörk pralin med tryffelfyllning som har smak av björnbär- och slånbärlikör

Mjölkchokladpralin med marmoreing av vit choklad och en ganachefyllning med smak av Earl Grey te

Många tror att det är så krångligt med temperering men då kan jag tala om att det är faktiskt inte så svårt. Vissa recept använder sig av vattenbad men jag har lärt mig att använda mikron vilket funkar superbra.

Önskar alla en riktigt God Jul
/Ellinor

2 kommentarer:

  1. Ser ju sjukt gott ut. Vad du är duktig. Jag är sugen på choklad just nu och paradisasken är slut! Kram/ Pia

    SvaraRadera
  2. Ser ju fantastiskt fina och goda ut! Vilken fin julklapp! Du är superduktig- jag tror visst att det är lite svårt ;-)
    Kram

    SvaraRadera